‘Welke steun willen blinden en slechtzienden van ziende mensen in coronatijden?’

Hulp bieden

Hoeveel hulp een blinde of slechtziende persoon nodig heeft, hangt onder meer af van zijn ervaring, kennis en dagelijkse vorm. Maar hulp bieden is nooit verkeerd en kan ook op veilige afstand. Dit kan bijvoorbeeld met een zin als “Aan de dame met de witte stok … Kan ik helpen?”

Praten

In tijden van het bewaren van afstand vertrouwen blinden en slechtzienden meer dan normaal op gesprekken. Aanwijzingen zoals “Ik laat je graag weten wanneer het jouw beurt is.”, zijn dan zeer nuttig.

Blijf op afstand

Veel mensen met een verminderd gezichtsvermogen zullen het niet tijdig genoeg opmerken als de afstand te klein is. Een blinde of slechtziende persoon is herkenbaar door zijn witte stok en/of blindengeleidehond. Het is verstandig hen te vermijden. Mocht dat niet kunnen, omdat je bijvoorbeeld letterlijk met je rug tegen de muur staat, zeg dan gewoon iets.

Busreizen

Aangezien het voorste gedeelte van de bussen is afgezet, kunnen slechtzienden en blinden niet meer zoals gewoonlijk bij de chauffeur instappen, hen vragen op welke lijn hij rijdt en vervolgens voorin plaatsnemen. Het is daarom handig als iemand aanbiedt om de buslijnen aan te kondigen die bij de halte aankomen en als “navigatiesysteem” dienen bij het zoeken naar de busdeur en -stoel.

Winkelen

Afstandsmarkeringen die niet met de witte stok voelbaar zijn, veroorzaken ook problemen. In veel situaties zou meer geduld onder het personeel en andere klanten zeer welkom zijn.

Nieuwe regels

Sinds maart zijn er op veel plaatsen aantekeningen geplaatst om het aantal klanten te beperken, de in- en uitgang te scheiden, het hygiëneconcept te presenteren … Blinden en slechtzienden willen de nieuwe regels wel naleven, maar kunnen de aantekeningen niet lezen en hebben daarom ondersteuning nodig. Informatie kan bijvoorbeeld in grote letters of als e-mail worden aangeboden, op internet worden gepubliceerd of hardop worden voorgelezen door medewerkers en andere klanten.

Contrasten

Veel ruimtes in supermarkten, dokterspraktijken, bakkerijen enzovoort zijn de afgelopen weken “gebarricadeerd” met transparant plexiglas. Mensen met een visuele beperking stoten hun hoofd en besteden veel tijd aan het zoeken naar het “luik”. Het zou zeer nuttig zijn om de randen van de ruiten met contrastrijke plakband te markeren. Ook het contrast tussen markeerstroken en de vloer kan vaak worden geoptimaliseerd.

Maskers

Alle dragers van mond- en neusbedekking moeten in de mate van het mogelijke duidelijk spreken, omdat veel mensen met een visuele beperking geen gebaren kunnen waarnemen die bij een gesprek horen. Sommige mensen met een visuele handicap vragen begrip voor het feit dat ze geen masker dragen omdat ze door een bepaalde vorm van slechtziendheid gevaarlijke obstakels zoals een trap naar beneden niet meer kunnen herkennen wanneer ze een masker dragen.

Wachtrijen

De nieuwe “coronawachtrijen” met een kloof tussen de wachters vormt voor veel blinden en slechtzienden een uitdaging. Ze zouden graag horen dat er een wachtrij is, of deze nu naar het postkantoor of de bakkerij leidt, waar het einde van de wachtrij te vinden is en wanneer ze verder mogen gaan.

Begrip

Veel blinden en slechtzienden geven aan dat ze het huis nauwelijks uit durven gaan uit angst iets verkeerd te doen. Ze zouden graag minder opmerkingen ontvangen zoals “Het staat daar” en “Waarom neem je geen begeleiding mee”. In plaats daarvan willen ze meer rust, meer behulpzaamheid, meer communicatie en meer begrip voor hun situatie.

Bron: Vrije vertaling van https://www.dbsv.org/corona-tipps.html

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. ‘Welke steun willen blinden en slechtzienden van ziende mensen in coronatijden?’06-06-2020 07:06:07
  2. Minister en sterrenchef brunchen als slechtzienden18-06-2017 03:06:59
  3. Eerste tien restaurants ontvangen Keurmerk Toegankelijkheid17-06-2017 01:06:28
  4. Toegankelijke horeca voor blinden en slechtzienden16-06-2017 04:06:04
  5. Horeca moet toegankelijker voor doven en blinden16-06-2017 04:06:14
  6. PXL ontwikkelt topbediening voor blinde en dove horecaklanten16-06-2017 08:06:58
  7. “Horeca moet toegankelijker voor gehandicapten”05-02-2017 08:02:41
  8. Horeca krijgt tips voor blinde klanten10-06-2016 07:06:18
  9. EyeKey – Lekker Inclusief – Toegankelijke horeca voor blinde en slechtziende klanten09-06-2016 08:06:54
  10. Omgangstips met blinden en slechtzienden16-07-2015 09:07:12
  11. Hoe omgaan met blinden?10-02-2015 08:02:39
  12. Spreek slechtzienden of blinden best eerst aan07-01-2015 11:01:45
  13. Informatieve brochure voor ziekenhuispersoneel14-07-2014 12:07:13
  14. Week van de Brailleliga13-09-2013 06:09:15
  15. Gezin en Handicap geeft brochure uit met antwoorden op vragen van jonge ouders29-05-2013 06:05:36
  16. Tips voor thuis aan tafel voor personen met een visuele handicap06-06-2011 06:06:24
  17. Tips voor de omgang met blinden en slechtzienden29-05-2011 07:05:26

Laatst bijgewerkt op 6 juni 2020 – 07:21