Horeca krijgt tips voor blinde klanten

Hoe moeten horeca-uitbaters omgaan met slechtziende klanten? Daarover gaat de brochure ‘Lekker Inclusief’ van de vzw Zicht op Cultuur – Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen. Deze geeft uitbaters tips zodat zij ook slechtzienden een optimale service kunnen bieden. Wij trokken met Hilaire Velghe (57) naar brasserie La Terrasse in de Zeelaan in Koksijde.

Hilaire runde 25 jaar lang, tot 2010, het hotel Ruytingen in Sint-Idesbald. “We hadden vijftien kamers en een restaurant. Al van jongsaf aan heb ik oogproblemen en die verergerden. Nu ben ik aan één oog blind en met het andere zie ik nauwelijks. Daarenboven had ik geen opvolging in de familie voor mijn zaak en drongen de investeringen zich op. Daarom ben ik gestopt en sindsdien werk ik als professioneel hondeninstructeur bij de vzw Vrienden der Blinden in Koksijde.”

Bij het binnenkomen

Hilaire: “De grootste uitdaging voor veel obers is het aanspreken van een blinde. Wat mag je al dan niet zeggen? Vaak zie je ook niet direct aan iemand of hij of zij oogproblemen heeft. Doe zo normaal mogelijk suggereer ik. Zelf heb ik een geleidehond Zita en een witte stok bij de hand. Uitbater Wim Rommens van La Terrasse leidde me naar de juiste tafel en maakte me attent op wat er allemaal op tafel stond. Irritant voor een slechtziende is een brandende kaars omdat die flikkert. Voor hond Zita was er voldoende plaats en het personeel was er niet door gehinderd. Ze kreeg zelfs een potje water. Ik heb nog nooit problemen gehad om ergens met mijn blindengeleidehond binnen te geraken. Bij de ingang van de zaak was er een kleine drempel van ongeveer vijftien centimeter maar dat lukte met de hulp van Zita. Uitbater Wim heeft me ook het toilet getoond.”

Menukaart

Hilaire: “Vaak komt een blinde of slechtziende niet alleen, dus de partner kan al wat raad geven bij het doorbladeren van de menukaart. Een kaart in een groot lettertype of in braille was er niet bij La Terrasse. Er zijn trouwens weinig horecazaken waar dat beschikbaar is. Nochtans hebben ook senioren, en zo zijn er veel aan de kust, soms moeite met het lezen van kleine lettertjes.

Ik heb al gemerkt dat veel blinden sommige gerechten niet bestellen uit vrees dat ze het niet zelfstandig zullen kunnen. Ik denk maar aan een tong die nog gefileerd moet worden of een halve kip. Paling is nog zo’n moeilijke. De kok moet zo’n gerechten hapklaar serveren. Wim heeft voorgelezen welke gerechten beschikbaar waren en luisterde naar wat ik wou.”

Afrekenen

Hilaire: “De prijs is vaak een taboe. Wij kunnen de prijs op een normale menukaart niet zien. Wim heeft in alle discretie het prijsticket overlopen en ik heb betaald. Vertrouwen is hierbij cruciaal. Het belangrijkste was dat we ons op ons gemak voelden. Dat gold trouwens ook voor het restaurantpersoneel.”

De brochure ‘Lekker Inclusief. Toegankelijke horeca voor slechtziende en blinde klanten’ wordt over de horecazaken aan de kust verspreid en later ook elders in het land. Meer info: http://www.zichtopcultuur.be.

GUDRUN STEEN

Bron: Het Laatste Nieuws, Wo. 08 Jun. 2016, Pagina 19

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. Minister en sterrenchef brunchen als slechtzienden18-06-2017 03:06:59
  2. Eerste tien restaurants ontvangen Keurmerk Toegankelijkheid17-06-2017 01:06:28
  3. Toegankelijke horeca voor blinden en slechtzienden16-06-2017 04:06:04
  4. Horeca moet toegankelijker voor doven en blinden16-06-2017 04:06:14
  5. PXL ontwikkelt topbediening voor blinde en dove horecaklanten16-06-2017 08:06:58
  6. “Horeca moet toegankelijker voor gehandicapten”05-02-2017 08:02:41
  7. Horeca krijgt tips voor blinde klanten10-06-2016 07:06:18
  8. EyeKey – Lekker Inclusief – Toegankelijke horeca voor blinde en slechtziende klanten09-06-2016 08:06:54
  9. Omgangstips met blinden en slechtzienden16-07-2015 09:07:12
  10. Hoe omgaan met blinden?10-02-2015 08:02:39
  11. Spreek slechtzienden of blinden best eerst aan07-01-2015 11:01:45
  12. Informatieve brochure voor ziekenhuispersoneel14-07-2014 12:07:13
  13. Week van de Brailleliga13-09-2013 06:09:15
  14. Gezin en Handicap geeft brochure uit met antwoorden op vragen van jonge ouders29-05-2013 06:05:36
  15. Tips voor thuis aan tafel voor personen met een visuele handicap06-06-2011 06:06:24
  16. Tips voor de omgang met blinden en slechtzienden29-05-2011 07:05:26

Laatst bijgewerkt op 10 juni 2016 – 07:43