“Binnenkort geen aangepaste leerboeken meer voor blinde en slechtziende jongeren”

Blinde en slechtziende scholieren of studenten die gebruikmaken van het Leuvense Braille Productiecentrum om hun schoolboeken of cursussen leesbaar te maken, dreigen eind dit jaar zonder die hulp te vallen. De overheid trok de subsidies van de vzw in. “Sluiting dreigt.”

Een schoolboek wiskunde omzetten in braille voor een blinde leerling, een cursus van een slechtziende doctoraatsstudent uitvergroten: het Braille Productiecentrum in Leuven doet het allemaal. Jaarlijks zet het boeken om in leesbare taal voor een vijftigtal scholieren of studenten.

De vzw begon in de jaren 80 als zogenaamd DAC-project, een initiatief van de overheid dat jobs creëerde voor werklozen. Bij de regularisatie van de DAC-projecten in januari 2003 werd het centrum onder het Vlaamse ministerie van Cultuur geplaatst, omdat het ook expertise had in het omzetten van muziekpartituren in braille. “We vonden dat toen al vreemd dat we onder het departement Cultuur vielen, terwijl we eigenlijk vooral voor onderwijs werkten. Maar we kregen jaarlijkse loonsubsidies en hebben nooit problemen gehad, dus we maakten ons niet echt zorgen”, zegt Frie Kaerts.

Maar in 2018 kondigde het departement Cultuur aan dat de jaarlijkse loonsubsidies stopgezet worden op 31 december 2020. “Zonder de subsidies – een kleine 300.000 euro per jaar – moeten wij de boeken toedoen”, zegt Frie. “Vroeger werkten we hier met vijftien, maar een aantal werknemers die de voorbije twee jaar vertrokken, hebben we al niet meer mogen vervangen. Nu zijn we nog met tien halftijdse werknemers. Die worden volledig betaald met die subsidies. Zonder subsidies, kunnen we niet blijven werken.”

Het wegvallen van de subsidies komt op een heel vreemd moment, want de laatste jaren zagen de werknemers het aantal opdrachten net toenemen. “Sinds het M-decreet leerlingen met een beperking aanmoedigt om in het gewone onderwijs te blijven, kwamen er meer opdrachten. Scholen voor slechtzienden hebben vaak hun eigen drukkerijen, maar kinderen in het gewone onderwijs komen bij ons aankloppen.”

De raad van bestuur heeft nog geen oplossing gevonden. Daarom hebben de werknemers nu zelf de touwtjes in handen genomen. “Er is al contact geweest met het ministerie van Onderwijs, maar daar hebben we al maanden niets meer van gehoord. Zo stilaan begint de tijd echt te dringen”, zegt Frie.

Intussen maakt ook Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman zich zorgen. Zij kaartte de dreigende sluiting recent aan bij Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). “Dit raakt tientallen blinde scholieren en studenten”, zegt ze. “Het centrum is van groot belang voor een groep die het recht heeft om zelfstandig te kunnen leren. Het gaat om werk dat essentieel is. Er moet in het grote budget voor onderwijs toch geld te vinden zijn waardoor de blinden en slechtzienden verder kunnen werken met aangepaste leerboeken van het Braille Productiecentrum.”

In zijn reactie erkende Weyts het belang van de vzw, maar zei hij dat er nog overleg nodig was met verschillende instanties en dat het om een serieuze som geld gaat die hij niet zomaar op tafel kan leggen wanneer een ander departement besluit om het geld niet meer vrij te maken.

“We snappen dat hij dat niet zomaar alleen kan beslissen, maar er is wel echt dringend nood aan een oplossing”, zegt Frie. “Er is in heel Vlaanderen maar één andere organisatie die dit werk doet: Transkript in Zellik. Die stuurt nu al geregeld opdrachten naar ons door omdat ze te veel werk hebben. En zij hebben ook niet genoeg middelen om onze werknemers en opdrachten over te nemen. Zonder ons dreigen heel wat jongeren dus in de steek te worden gelaten.”

Hannelore Smitz

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Leuven-Hageland, Wo. 13 Mei 2020, Pagina 1

Delen
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someonePrint this page

  1. AOBlad voor onze leerlingen en ouders in het reguliere onderwijs15-07-2021 05:07:25
  2. Wiskunde voor leerlingen met een visuele beperking15-07-2021 05:07:03
  3. Instructievideo’s waarmee brailleleerlingen voelbare tekeningen kunnen maken15-07-2021 05:07:43
  4. OrCam Read – Laat leesproblemen niet langer een obstakel zijn bij school of studie!13-07-2021 04:07:22
  5. Moleculen: werken met de molecuulbouwdoos13-07-2021 05:07:10
  6. Scheikunde voor leerlingen met een visuele beperking13-07-2021 05:07:50
  7. Biologie voor leerlingen met een visuele beperking13-07-2021 05:07:30
  8. De eSight bril, iets voor op school of daarbuiten?09-07-2021 06:07:03
  9. ‘Als je een droom hebt, moet je die achternagaan’09-07-2021 06:07:13
  10. Het talent van Emi18-06-2021 05:06:49
  11. Slechtziende Teun uit Vught haalt diploma, Boxtelse leraren lazen examens voor17-06-2021 05:06:25
  12. De revalidatiegroep maakt voor Amra (15) hét verschil11-06-2021 02:06:51
  13. Online gastles van ambassadeur Martine28-05-2021 11:05:44
  14. Ook Mariola is Visio (met audiodescriptie)07-05-2021 06:05:08
  15. NL: Student met een beperking krijgt nog steeds te weinig studietoeslag30-04-2021 06:04:19
  16. Blij met Babbage – Gijsbert Verhaar – Speciaal basisonderwijs23-04-2021 01:04:46
  17. Practica natuurkunde, scheikunde of biologie voor studenten met een visuele beperking15-04-2021 07:04:25
  18. Bijzondere landelijke contactdag ’21 braillelezende AOB-leerlingen15-04-2021 05:04:54
  19. Checklist Leermiddelen exacte vakken voor blinde en slechtziende leerlingen14-04-2021 06:04:12
  20. Kit meten en wegen voor blinde en slechtziende leerlingen14-04-2021 06:04:42
  21. Passend Onderwijs voor kinderen en jongeren met een visuele beperking11-04-2021 01:04:36
  22. Online kringgesprek over onderwijs en corona: “Zelfs braille leren gebeurt nu op afstand”11-04-2021 01:04:17
  23. Onderwijs aan leerlingen met een visuele beperking11-04-2021 01:04:54
  24. Wiskundig tekenen met een TactiPad – Een voelbare tekening maken11-04-2021 01:04:39
  25. Oefeningen om te leren werken met een Tactipad11-04-2021 01:04:21
  26. Jan (69) is met pensioen, blind én student: ‘Je bent nooit te oud om te leren’11-04-2021 01:04:07
  27. Elk jaar 16 klachten over racisme en discriminatie op Gentse scholen11-04-2021 01:04:52
  28. Door creatieve juf krijgt ook slechtziende Jake (6) thuisonderwijs11-04-2021 01:04:36
  29. Tevredenheid over ambulant onderwijskundige begeleiding toegenomen11-04-2021 01:04:55
  30. 42% van studenten met beperking ervaart belemmeringen door afstandsonderwijs11-04-2021 01:04:32
  31. Joyse is blind en cum laude geslaagd voor VWO 611-04-2021 01:04:25
  32. Blog: Verder na zes tussenjaren11-04-2021 01:04:10
  33. Als blinde slagen voor vwo, Twan laat zien dat het kan11-04-2021 01:04:55
  34. Sint-Elisabeth in Peer krijgt eerste secundaire school voor blinden & slechtzienden in Limburg11-04-2021 01:04:39
  35. NL: Financiële ondersteuning voor studenten11-04-2021 01:04:24
  36. “Naar een reguliere school als je blind bent? Doen!” – Twan vertelt over zijn ervaringen11-04-2021 01:04:09
  37. Ervaringsverhalen REA college11-04-2021 01:04:54
  38. ‘Zapp’ film eindmusical geeft extra dimensie aan afsluiting lagere school11-04-2021 01:04:37
  39. Peter is visueel beperkt, maar haalde zijn propedeuse binnen een jaar11-04-2021 01:04:22
  40. Grafische rekenmachines onderzocht op toegankelijkheid11-04-2021 01:04:07
  41. BE: “Kinderen in buitengewoon onderwijs zijn steevast genegeerd tijdens lockdown, alsof ze geen deel uitmaken van de maatschappij”11-04-2021 01:04:52
  42. Meeste leraren negatief over Passend Onderwijs11-04-2021 01:04:39
  43. Scheikunde leren met toegankelijke structuurformules11-04-2021 01:04:24
  44. Als slechtziend kind gelijke kansen in het onderwijs11-04-2021 01:04:07
  45. Hannah, student met slechtziendheid11-04-2021 01:04:51
  46. Vergeef me als ik je negeer: hoe Hanna opeens slechtziend werd (maar toch bleef studeren)11-04-2021 01:04:36
  47. Programmeren inzetten bij leerlingen met een visuele beperking11-04-2021 01:04:21
  48. Methoden voorbereidende topografie verbeterd en uitgebreid11-04-2021 01:04:06
  49. ‘Met een visuele beperking zijn proctored tentamens een ramp’11-04-2021 01:04:51
  50. Zeer slechtziende en blinde kinderen helpen met omschakelen van 3D naar 2D: een nieuwe leerweg11-04-2021 01:04:38
  51. Visio Onderwijs Helpdesk trailer11-04-2021 01:04:19
  52. Nieuwe methodiek 3D-object en 2D-weergave: “Iets wat rond aanvoelt, kan als recht worden afgebeeld”11-04-2021 01:04:01
  53. Boek Haptisch Ontwerpen11-04-2021 01:04:48
  54. Zwolse Robert ziet bijna niets, maar slaagt voor opleiding waarin álles draait om zien11-04-2021 01:04:30
  55. SenseMath maakt wiskundige functie hoorbaar11-04-2021 01:04:14
  56. Typy: Toegankelijke typetraining11-04-2021 01:04:56
  57. Studeren: Extreem voorbereiden of maar gewoon doen?11-04-2021 01:04:36
  58. Starten op school met een visuele handicap11-04-2021 01:04:02
  59. Sondervick College – Daan de Kort op weg naar 2e Kamer11-04-2021 01:04:47
  60. Koninklijk Instituut voor Doven en blinden11-04-2021 01:04:30
  61. Digitale Lesboeken, hoe lees je ze11-04-2021 01:04:16
  62. De Nationale Loterij steunt het Centrum voor Algemeen Welzijnswerk voor Blinden en slechtzienden11-04-2021 01:04:59
  63. Ambulante onderwijsbegeleiding: een goed fundament!11-04-2021 01:04:43
  64. Google maakt van inclusief leren een prioriteit11-04-2021 01:04:22
  65. ‘Mijn motivatie is nu écht minder dan normaal’11-04-2021 01:04:08
  66. Julien Benaouda over zijn opleiding ‘Toegepaste Informatica’11-04-2021 01:04:53
  67. Student Tom ter Plegt is na een hersentumor slechtziend, maar hij tekent als de beste11-04-2021 01:04:39
  68. Sam is Visio-leerling van Kind & Jeugdcentrum Grave11-04-2021 01:04:24
  69. Onderzoek grafische rekenmachines voor cluster 1-leerlingen11-04-2021 01:04:51
  70. 3D-pennen geschikt voor onderwijs of niet11-04-2021 01:04:23
  71. NL: Werkpad: studiekeuze geen vertraging door corona11-04-2021 01:04:09
  72. NL: Studeren met een functiebeperking in crisistijd: ‘Durf hulp te vragen’11-04-2021 01:04:50
  73. Blinde Stan leerde Grieks in braille11-04-2021 01:04:21
  74. Meetkundeboek brailleleerlingen (herziende versie)11-04-2021 01:04:47
  75. Maak kennis met Stan, blinde student11-04-2021 01:04:17
  76. Helpdesk Exact voor blinden en slechtzienden11-04-2021 01:04:01
  77. Exacte vakken kiezen met een visuele handicap, dat kan11-04-2021 01:04:37
  78. Hoorbare grafieken voor blinde leerlingen11-04-2021 01:04:21
  79. Video Centrum Ganspoel11-04-2021 01:04:05
  80. Digitale woordenboeken vergeleken11-04-2021 01:04:23
  81. 10 tips voor in de klas – Met weinig moeite iedere leerling laten meedoen (ook blinden en slechtzienden)11-04-2021 01:04:08
  82. Tim (17) hoort niet, ziet slecht en is toch geslaagd: ‘Een teken dat ik bij de gewone wereld hoor’11-04-2021 01:04:53
  83. Instructievideo’s natuurkunde11-04-2021 01:04:39
  84. Hulpmiddelen en tips voor natuurkunde & nask11-04-2021 01:04:24
  85. Joep is bijna blind, maar hoeft niet naar een speciale school11-04-2021 01:04:07
  86. Kennisclip – Ondersteunen van kinderen met een visuele beperking11-04-2021 01:04:53
  87. Koninklijke Visio Onderwijs Breda11-04-2021 01:04:40
  88. Het werkplezier van Nico die werkt als ambulant onderwijskundig begeleider10-04-2021 04:04:50
  89. Goedekennis.nl biedt hulp bij leesbeperkingen voor leerlingen, scholen én ouders08-04-2021 01:04:26
  90. Aangepaste leesvormen in onderwijs07-04-2021 06:04:51
  91. Ablecon camerasysteem voor slechtziende studenten07-04-2021 06:04:09
  92. Een blinde kleuter op school07-04-2021 06:04:49
  93. Gymles voor blinde en slechtziende leerlingen04-04-2021 03:04:25
  94. Aangepaste school voor blinden en slechtzienden in West04-04-2021 03:04:10
  95. Go & Learn: Gentse school voor slechtziende personen doet inspiratie op in Nederland04-04-2021 12:04:54
  96. Koninklijke Visio biedt gratis e-learning voor begeleiding van slechtziende mensen bij creatieve activiteiten14-01-2021 07:01:05
  97. Wijchmaal – Sint-Elisabeth start secundair onderwijs voor blinde jongeren25-06-2020 05:06:28
  98. “Binnenkort geen aangepaste leerboeken meer voor blinde en slechtziende jongeren”15-05-2020 05:05:21

Laatst bijgewerkt op 15 mei 2020 – 05:53